برگزاری کرسی آزاد اندیشی با موضوع" طلاب، مد پذیری و سبک زندگی اسلامی" در مرکز تخصصی نور الزهراء (سلام الله علیها)
در ابتدا استاد ارائه کننده بحث «سرکار خانم زینب ولی اللهی» اظهار داشت: دوست داشتن زیبایی و لذت بردن از آن یکی از ویژگی های فطری در انسانها است و تغییر لباس ، لوازم زینتی و لوازم منزل و…نیز در همین راستا قرار می گیرد.
وی همچنین تاثیر مثبت روانی در افراد و تحکیم روابط اجتماعی را از جمله اثرات مد و مدگرایی بر جنبه های زندگی انسان برشمرد و افزود: مد مناسب می تواند انسان را از لحاظ روحی ارضا وبه تدریج نشاط، نوگرایی، شکوفایی خلاقیت و نوآوری را زنده کرده و زندگی انسان ها را از یکنواختی خارج کند و احساس تازه شدن به آنها دهد.
وی با تاکید بر این مطلب که هدف اصلی طلاب تبلیغ و هدایت مردم است تصریح کرد: طلابی که با مد زمانه خود همراه هستند بهتر می توانند در تبلیغ و هدایت مردم موفق باشند.
در ادامه استاد منتقد بحث « سرکار خانم بهاره علی نژاد»، مهمترین بعد مد گرایی را توسعه مصرف گرایی دانست و گفت: تاریخ مصرف مد حد اکثر یک هفته است و پس از آن مد دیگری جایگزین می شود بنابراین مد گرایی بازاریابی بسیار وسیعی دارد.
وی پرهیز از اسراف و ریخت و پاش و رعایت ساده زیستی و مساوی بودن همه افراد جامعه را از مهمترین مشخصه های سبک زندگی ایرانی و اسلامی برشمرد و تصریح کرد: خواهران طلبه نیز همچون سایر طلاب در آگاهسازی جامعه، ترویج آموزه های دینی و گسترش سبک زندگی اسلامی نقش تاثیرگذاری دارند که باید توجه به این مساله را سرلوحه فعالیت های فرهنگی و دینی خود قرار دهند.
در پایان داور بحث « سرکار خانم طالب زاده» یاد آور شد: مد روش موقتی است که طبق سلیقه افراد سبک زندگی را تغییر می دهد.پس مد با این معنا ، همان نوگرایی و امروزی بودن می باشد که اسلام به طور کلی آن را پذیرفته و رد نمی کند.
وی همچنین اظهار داشت: آنچه که امروزه بیشتر در مسئله مد جلوه پیدا کرده ، مسئله پوشش و آرایش می باشد. اسلام چندین متغیر را برای پوشش و آرایش افراد لحاظ می کند که عبارتند از : مقتضیات زمان ، سن افراد ، موقعیت خاص افراد، وضعیت معیشتی افراد، مطابقت با عرف جامعه؛ اما سوال محوری این است که عرف طلبگی در مسئله مد چیست ؟
طالب زاداه بیان داشت: اسلام مخالف رنگ شاد و زیبایی نیست خصوصا در صنعت و تکنولوژی موافق تغییر و پویایی می باشد. و پوشش و آرایشی را که به نوعی تشبه به کفار باشد و برخلاف عرف جامعه، عرف طلبگی همراه با تعصب و جمود ورزی و تحصر باشد را رد می کند.