مرکز تخصصی نور الزهرا ساری

  • خانه 
  • تماس  
  • ورود 

برگزاری نشست علمی– پژوهشی با موضوع"شخصیت شناسی علامه طباطبایی"

29 آبان 1397 توسط نورالزهرا ساری
برگزاری نشست علمی– پژوهشی با موضوع"شخصیت شناسی علامه طباطبایی"

نشست علمی– پژوهشی با موضوع"شخصیت شناسی علامه طباطبایی” با حضوراستاد حوزه و دانشگاه جناب آقای عباس اسدی، در مرکز تخصصی نور الزهراء (سلام الله علیها) ساری مطرح گردید.
اسدی خاطر نشان کرد: علامه طباطبایی جامع علوم بسیاری بوده لکن در این بین علم فلسفه با نام ایشان بیش از دیگر علوم عجین شده است.
وی علامه را صاحب علوم و فنون بسیار دانست و گفت: زندگی علامه طباطبایی فیلسوف جهان اسلام فراز و نشیب زیادی را به دنبال داشت.
وی همچنین اظهار داشت: داشتن پیش مطالعه چه در زمان تحصیل و تدریس، داشتن شوق مطالعه در هر حال و زمانی حتی علی رغم ممنوعیت مطالعه از سوی پزشک معالج خود، زمان شناسی و توجه به نیاز جامعه در نگارش کتبی مثل تفسیر المیزان از جمله نکاتی بود که علامه در علم آموزی بدان توجه داشت.
استاد حوزه و دانشگاه یاد آور شد: مطالعه ی جامع در مورد ادیان و مذاهب و مطالعه ی مکرر کتب حدیثی مثل بحارالانوار برای نگاشتن تفسیر المیزان از جمله موضوعاتی بود که علامه مطالعه داشتند.
وی همچنین اظهار داشت: داشتن استقلال فکری و تحت تعقیب شخصیت خاص نبودن، داشتن نگاه نقادانه به کتب هنگام مطالعه از جمله ویژگی های شخصیتی آن عالم بزرگ بود.

 نظر دهید »

برگزاری نشست پژوهشی- فرهنگی با موضوع " ایمان تشویق مدار و ایمان تکلیف مدار"

23 مهر 1397 توسط نورالزهرا ساری
برگزاری نشست پژوهشی- فرهنگی با موضوع " ایمان تشویق مدار و ایمان تکلیف مدار"

به مناسبت هفته دفاع مقدس نشست پژوهشی- فرهنگی با موضوع” ایمان تشویق مدار و ایمان تکلیف مدار” با حضور جناب آقای “سادات کرمی” در مرکز تخصصی نور الزهراء (سلام الله علیها) ساری برگزار گردید.
سادات کرمی خلق واقعه ایی چون واقعه عاشورا را نشانه اوج ایمانِ یک عبد واقعی برشمرد و گفت: مسئله تکلیف مدار بودن از جمله ویژگی های واقعه عاشورا بود.
وی حکومت فاسد، جامعه فاسد و سکوت خواص منفعت طلبِ تشویق گرا را سه عامل اصلی در شکل گیری قیام عاشورا خطاب کرد و افزود:کشور ایران در زمان پهلوی با چنین شرایطی مواجه بود.
وی در ادامه یاد آور شد: انسان های تشویق مدار، مکلفینی هستند که معیار و میزان آن ها پاداش و ثواب آن عمل است در حالی که انسان های تکلیف گرا به دنبال انجام وظایف خود هستند.
وی همچنین اصلاح نگرش مردم و تغییر سبک زندگی مردم به سبک زندگی اسلامی و دینی را ریلی دانست که حاکم در جامعه اسلامی باید طی کند.
سادات کرمی تصاحب جانشینی پیامبر توسط غاصبین آن زمان و کنار زدن امام علی (علیه السلام) از خلافت را نشانه ایمان تشویق گرایانه و منفعت طلبانه سران آن جامعه بیان کرد.
وی در پایان شکل گیری انقلاب اسلامی را نتیجه تکلیف گرا بودن مردم ایران دانست و گفت: حوزه ها وامدار تکلیف مدار بودن مردم هستند و نباید در انجام رسالت خود کوتاهی کنند.

 نظر دهید »

برگزاری نشست علمی "عوامل ظهور فرهنگ خرافه و روش مبارزه با آن از منظر قرآن کریم" در مرکز تخصصی نور الزهراء(سلام الله علیها) ساری

04 اردیبهشت 1397 توسط نورالزهرا ساری

نشست علمی با موضوع “عوامل ظهور فرهنگ خرافه و روش مبارزه با آن از منظر قرآن کریم” با حضوراستاد حوزه و دانشگاه حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر سید حسن آقابابایی در در مرکز تخصصی نور الزهراء(سلام الله علیها) ساری برگزار گردید.
آقا بابایی خرافه و آثار نامطلوب آن بر فرد و اجتماع را از موضوعات مهم جامعه قلمداد کرد و گفت: این موضوع همیشه ذهن روشن¬ فکران دین و مصلحان اجتماع را به خود مشغول ساخته است.
وی در ادامه با اشاره به ارتباط مستقیم بین خرافه و انحطاط و عقب¬ماندگی جوامع خاطر نشان کرد: تمام جوامعی که به هر علتی گرفتار ذهن¬گرایی و اوهام شده¬اند و از عمل¬گرایی و منطق فاصله گرفته¬اند در دام خرافات افتاده اند.
وی همچنین اظهار داشت: خرافات و خرافه¬پرستی، دیرزمانی است که در فرهنگ همه جوامع در سرتاسر جهان رسوخ کرده و بمانند پوستینی وارونه واقعیت¬ها را تحریف نموده است.
استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: این پدیده منحصر به یک جامعه انسانی خاص نبوده و در پنج قاره این کره خاکی در بین ملل و اقوام مختلف از گذشته تا به امروز حضور و نمودی آشکار و پنهان داشته است.
وی با اشاره به این مطلب که خرافات و خرافه¬پرستی ارتباط مستقیم با بی¬سوادی و کم¬سوادی دارد، اظهار داشت: شخصی که آگاه به مسائل اجتماعی و مذهبی و آشنا به فرهنگ بومی خود باشد باتوجه به دانستنی¬های خود هیچ¬گاه در دام خرافه نمی¬افتد.
وی در پایان یکی از عوامل و بستر رواج خرافات در جوامع مذهبی را انحطاط و جهل و افول نقد و گفتگوهای دینی و رواج تقلید مستقیم و غیرمستقیم در حوزه عقاید دانست و گفت: شناخت علل و درمان صحیح و مستندگویی و طرح درست عقاید و رفتارهای منطقی و معقول، پژوهش¬های مستمر توسط عالمان روشن¬اندیش، بازنگری مداوم در یافته¬ها از جمله راه های درمان خرافه پرستی است.

 نظر دهید »

"نقش باور داشت آموزه های دینی در رشد و تقویت اخلاق مادری" در مرکز تخصصی نور الزهراء(سلام الله علیها)ساری

01 اردیبهشت 1397 توسط نورالزهرا ساری

نشست علمی “نقش باور داشت آموزه های دینی در رشد و تقویت اخلاق مادری” با حضورمشاور مذهبی جناب آقای دکترابراهیم اندرخورا در مرکز تخصصی نور الزهراء(سلام الله علیها)ساری برگزار گردید.
اندرخورا، ایثار، گذشت، سختی، رنج و مصیبت را از جمله معناهای نادرست از واژه مادری دانست و گفت: لفظ مادرمترادف با تربیت می باشد و مادران ما کسانی هستند که استعداد های بالقوه را بالفعل تبدیل می کنند.
وی آرامش در زندگی را مهم ترین هدف در ازدواج و داشتن فرزندانی سالم و صالح خطاب کرد و گفت: غر زدن در زندگی، اعتراض داشتن اعضای خانواده نسبت به هم، نقد دائمی دو طرف از یکدیگر، قهر کردن و مقایسه کردن اعضای خانواده از یکدیگر پنج عامل برهم زننده آرامش هستند.
وی درادامه وجود محبت و مودت در بین اعضای خانواده را از جمله اهدف خانواده بیان داشت و گفت: مودت بر خلاف محبت، امری درونی است و پشیمانی افراد را به دنبال ندارد.
دکتر اندرخورا ضمن ضروری دانستن نیاز مادران به رضایت درونی، یادآور شد: توجه، تشکر و ابراز محبت به زنان سه ابزاری است که آن ها را راضی نگه می دارد.
وی همچنین پذیرش، اعتماد سازی و الگو سازی را سه امر لازم برای موفقت در وظیفه مادری دانست و گفت: مادر باید مشکلات فرزندان را بپذیرد و اعتماد او را جلب کند و در آخر هم الگوی مناسبی ارائه نماید.
وی در پایان تصریح کرد: برای داشتن سبک زندگی فاطمی ضمن شناخت کافی از زندگی فاطمه زهرا(سلام الله علیها) باید مهارت به کار گیری سیره حضرت را نیز داشته باشیم.
لازم به ذکر می باشد نمایشگاهی از کتاب های مرتبط با زن با عنوان ” جایگاه زن در اسلام و غرب “نیز در مرکز تخصصی برگزار گردید.

 نظر دهید »

برگزاری نشست علمی - پژوهشی با عنوان « رسالت های طلبگی در احیای فرهنگ انتظار پویا» در مرکز تخصصی نور الزهراء( سلام الله علیها) ساری

01 اردیبهشت 1397 توسط نورالزهرا ساری

نشست علمی - پژوهشی با عنوان«رسالت های طلبگی در احیای فرهنگ انتظار پویا» با حضور مدیر کل پژوهش های عمومی مرکز مدیریت «حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای ربانی»در مرکز تخصصی نور الزهراء
(سلام الله علیها) ساری برگزار گردید.
ربانی انتظار فرج را افضل الاعمال خطاب کرد و گفت: انتظار در باور امامیه اقدام و عملی است که رشد و تعالی افراد را به دنبال داشته باشد.
وی در ادامه با تاکید براین مسئله که در زمان ظهور جایگاهی برای نفاق نداریم، یاد آور شد: منتظر واقعی امام زمان (عج) کسی است که خودش را آماده کرده باشد برای وارد شدن به زمانی که همه چیز حقیقت است.
وی همچنین در نظر گرفتن مکانی برای اقامه نماز امام(عج) و اقتدا به آن مکان، سوار شدن بر اسب همراه با سر دادن صدای یابن الحسن ما آماده ایم را از جمله کارها و اقدامات شتابی و انفجاری برخی افراد جاهل جامعه بر شمرد و گفت: این رفتارهای نادرست سبب ایجاد اختلاف، تشکیک در بین مردم می شود.
مدیر کل پژوهش های عمومی مرکز مدیریت تصریح کرد: علمای حوزه های علمیه حجت های خدا بر روی زمین هستند و باید ازکسانی که وارد حوزه های علمیه می شوند افرادی دین شناس تربیت کنند تا بتوانند در مقابل باورها و هجمه های مردم دین را حفظ کنند.
وی رونق دادن نگاه توحیدی، معرفی امام زمان، تربیت مهدوی افراد جامعه و فریادرس مردم بودن را از جمله وظایف اساسی طلاب و حوزه های علمیه خطاب کرد و گفت: معارف مهدوی باید مانندکتابهای بالینی همیشه در کنار افراد باشد.
وی در پایان مطالعه و تحقیق در زمینه مهدویت را برای تمامی طلاب ضروری خواند و افزود: تلاشی که پیامبر(صل الله علیه و آله و سلم) برای مهدویت داشتند قابل قیاس با هیچ مبحث دیگری نبوده و روایات مهدوی چند برابر روایاتی است که در ارتباط با نماز و روزه و سایر اقعال وارد شده اشت.
همچنین لازم به ذکر می باشد در پایان نشست از کتاب « معیارهای روابط اجتماعی موفق از منظر قرآن» نوشته سرکار خانم سیده عطیه خاتمی مدیر مرکز تخصصی نور الزهرا( سلام الله علیها) و «نشریه اندیشه کلامی» اولین نشریه علمی تخصصی مرکز تخصصی نور الزهرا ( سلام الله علیها) رونمایی گردید.

 نظر دهید »

برگزاری نشست هم اندیشی " آسیب شناسی فعالیت های پژوهشی " در مرکز تخصصی نور الزهراء (سلام الله علیها) ساری

24 خرداد 1396 توسط نورالزهرا ساری
برگزاری نشست هم اندیشی " آسیب شناسی فعالیت  های پژوهشی " در مرکز تخصصی نور الزهراء (سلام الله علیها) ساری

نشست هم اندیشی ” آسیب شناسی فعالیت های پژوهشی ” با حضور رئیس پژوهشکده فقهی حوزه علمیه بابل حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای محمد صادق فاضل در مرکز تخصصی نور الزهراء ( سلام الله علیها) ساری برگزار گردید.
فاضل پژوهش را لازمه حیات طلبه دانست و افزود: پژوهش شامل مراحل مختلفی است که مقاله نویسی یکی از بخش ها ی آن می باشد.
وی در ادامه برگزاری مسابقات خاطره نویسی، جلسات سخنرانی با موضوع نقش علم، بیان سخنان رهبری در ارتباط با اهمیت و ضرورت پژوهش و آموزش پژوهش به زبان ساده و روان به طلاب را از راهکار های جذب طلاب به پژوهش دانست.
وی همچنین تصریح کرد: شناسایی طلابی که روحیه پژوهش و تحقیق دارند و سرمایه گذاری بر روی آنها و سوق دادن طلاب به سمت همایش ها از جمله راههای است که می تواند در تربیت پژوهشگر موفق موثر واقع گردد.
وی در پایان یاد آور شد: انتخاب موضوع مقالات و تحقیقات مختلف در یک محور از جمله نکته هاي حائز اهمیت در پژوهشگری است که می تواند در موفقیت محقق تاثیر گذار باشد.

 نظر دهید »

برگزاری نشست علمی و پژوهشی با موضوع وهابیت و پاسخ به شبهات آنان

24 خرداد 1396 توسط نورالزهرا ساری
برگزاری نشست علمی و پژوهشی با موضوع وهابیت و پاسخ به شبهات آنان

به همت واحد پژوهش نشست علمی- پژوهشی با حضورحجت الاسلام والمسلمین دکتر لطیفی استاد حوزه و دانشگاه و عضو هیئت علمی جامعه المصطفی برگزار گردید.
دکتر لطیفی خاطر نشان کرد: بیشترشبهاتی که وهابیت به شیعه وارد میکند در موضع عقاید و احکام می باشدکه ما می توانیم به صورت تدافعی و تهاجمی با آنها برخورد کنیم
وی افزود: در جواب به شبهه متوسل شدن شیعه به غیر خدا که شرک است باید گفت: اگر بنا باشد که هر خواندن و متوسل شدنی شرک باشد خود وهابیان هم در شمار مشرکین قرار خواهد گرفت چرا که آنها هم در مواقع نیاز به دیگران متوسل می شوند.
وی در ادامه ضمن تاکید بر استفاده از جواب تهاجمی که نقضی و جدلی باشد در پاسخ به وهابیان تصریح کرد: اختلاف در توحید و شرک با دشمنان از جمله مسائلی است که از زمان پیامبر اسلام با آن روبرو بوده.
وی بعد از اینکه معنای کلمه اله را متعدد خواند گفت: با وجود اینکه شیعه تمام اقسام توحید را قبول دارد در صدا زدن و خواندن اهل بیت (علیهم السلام) مانعی نمی بیند چرا که هر نوع خواندی عبادت به حساب نمی آید.
دکتر لطیفی اظهار داشت: عبادت خضوع و خشوعی است در برابر موجودی که یا اله است یا شئونی از الوهیت در او نهاده شده و این در حالی که شیعه قائل به هیچ یک از این دو امر برای اهل بیت (علیم السلام ) نمی باشد.
وی در ادامه افزود: بیشتر شبهاتی که وهابیت به ما وارد می کند در اثر خلط معنا و اشتباه در معنای کلمات می باشد که از آن جمله شبهات می توان به تکفیری خواندن تشیع اشاره کرد؛ که با نگاه در ملاکها و ضوابط کفر هیچ کدام در شیعه موجود نیست.
وی در پایان غیر منطقی بودن و مستند نبودن را از ویژگی های بارز شبهات وهابیت دانست.

 نظر دهید »

نشست علمی با موضوع شبهات فاطمی

24 خرداد 1396 توسط نورالزهرا ساری
نشست علمی با موضوع شبهات فاطمی

به مناسبت شهادت حضرت زهرا(سلام الله عليها) نشستي با موضوع شبهات فاطمي با حضور خانم صاحبه سلمانی در مرکز تخصصی نورالزهرا (سلام الله علیها) ساری برگزار گرديد. در اين نشست مهممترين شبهات وهابيون درباره فاطميه و شهادت حضرت زهرا(سلام الله عليها) مورد بحث قرار گرفت. كه عبارت انداز:
شبهه اول: در زمان زندگي زهرا(سلام الله عليها) خانه هاي مدينه اصلاً در نداشت و فقط يك پرده يا حصير در منزل بود! سه پاسخ مهم به اين شبهه داده شد، دليل اول: دليل برگرفته از سوره “نور” است كه خداوند در اين آيه مي فرمايد: شما در بعضی خانه ها ـ مانند خانه عمو، دایی، عمه، خاله و همچنین کسانی که مفتاح و کلید منزل خود را به شما می‎دهند ـ می‌‌توانید بدون اجازه غذا بخورید حال اگر خانه، در و قفل نداشته باشد کلید معنا دارد؟
دليل دوم: در كتاب صحيح مسلم آمده است كه: پیغمبر اکرم(ص) دستور داده بودند که: «شب‎ها درها را ببندید» آیا حصیر و پرده را می‎بندند؟! آیا به پرده می‌‌گویند در؟!
دليل سوم: «بخاری» در جلد اول کتاب «الادب المفرد» صفحه ۲۷۲ نوشته است که روای می‌‌گوید: سوال کردم که درِ خانه عایشه دو لنگه بوده یا یک لنگه؟ و از چه جنسی بود؟ پاسخ می‎گیرد که یک لنگه و از جنس چوب درخت ساج بوده است». حال چطور خانه عایشه در داشته آن هم از نوع درخت ساج؛ ولی خانه حضرت زهرا(س) که دختر پیغمبر و با آن همه اوصاف بوده در نداشته است؟!
شبهه دوم: چرا علی(ع) در منزل را باز نکرد؟
اولاً: «ابن عساکر» در جلد 42 کتاب “تاریخ دمشق” ص 470 آورده است که: پیامبر(ص) در خانه نشسته بود که در زدند و ایشان به ام سلمه گفتند: «یا ام السلمه قومی فافتحی له» یعنی: «ای ام سلمه! برخیز و در را باز کن».
ثانیاً: در جلد 44 همین کتاب صفحه 35 آمده است که: عمر بن خطاب آمد و دق الباب کرد، پیغمبر خانه بود ولی به حضرت خدیجه(س) فرمود: «افتحی یا خدیجة» یعنی: «ای خدیجه در را باز کن».
ثالثاً: در جلد اول کتاب “احتجاج طبرسی” ص 292 آمده است که: روزی پیامبر(ص) در خانه نشسته بودند که امیرالمؤمنین علی(ع) در زدند و پیامبر(ص) به عایشه فرمود که: «افتحی له الباب» یعنی: «در را برای او (علی) باز کن». حال آیا علمای وهابی غیرتمندتر از پیامبرند؟!
رابعاً: طبق آنچه ابن تیمیه در کتاب “منهاج السنة” نوشته است، کسی در منزل را باز نکرد؛ بلکه مهاجمان به زور وارد خانه حضرت(س) شدند.
خامساً: قرآن کریم در آیه 27 سوره نور می‎فرماید: “یا ایها الذین آمنوا لا تدخلوا بیوتا غیر بیوتکم حتی تستانسوا” یعنی بدون اجازه به خانه کسی وارد نشوید". و در جای دیگر می‎فرماید: “یا ایها الذین آمنوا لاتدخلوا بیوت النبی الا ان یؤذن لکم". از سوی دیگر «سیوطی» در جلد 5 کتاب “الدر المنثور” ص 50 نوشته است که: “خانه زهرا خانه نبوت است". بنابراین حضرت زهرا(ع) و مولا علی(ع) بر این باور بودند که مهاجمان حریم خانه نبوت و لااقل حرمت خانه مؤمنان را حفظ می‎کنند نه اینکه بی توجه به دستور خدا و رسول، در خانه اهل‎بیت پیامبر را آتش زده و به زور وارد خانه می‎شوند.
شبهه سوم: چرا حضرت علی (علیه السلام) در آن صحنه هیچ واكنشی از خود نشان نداد ؟
اولاً: امام علی (علیه السلام) در قدم نخست از خود واكنش نشان داد ؛ چنانچه آلوسی مفسر مشهور اهل سنت در این باره می‌نویسد :
عمر با غلاف شمشیر به پهلوی مبارک فاطمه و با تازیانه به بازوی حضرت زد . فاطمه ، صدا زد : « یا ابتاه » علی (ع) ناگهان از جا برخاست وگریبان عمر را گرفت و بر زمین زد و بر بینی و گردنش کوبید. تفسیر آلوسی :٣/١٢٤ .
ثانیاً: برفرض این كه واكنشی نشان نداده است ، به همان دلیلی بوده كه پیامبر اسلام )صلی الله علیه و آله) در مكه مكرمه ، در قبال، شكنجه صحابه و حتی قتل سمیه مادر عمار یاسر واكنش نشان نداد.
ثالثاً: وقتی یاران رسول خدا به خانه عثمان ریختند و متعرض همسر او شده و حتی دست او را با شمشیر قطع كردند ، عثمان هیچ واكنشی از خود نشان نداد .
رابعاً: تسليم وصيت پيامبر اكرم(ص)
خامساً: احتمال شهادت حضرت زهرا(س) هنگام در گيري
شبهه چهارم: افسانه بودن شهادت حضرت فاطمه زهرا(س). وهابيون مي گويند: شهادت حضرت زهرا(س) از سال 1374 شمسی به تقویم ها اضافه شده است و تا قبل از آن این مسأله وجود نداشته است.
اولاً: «ابن تیمیه» رهبر وهابی‎ها ـ یا بهتر است بگوییم خدا و پیغمبر وهابی‎ها(!) ـ در کتاب جلد 4 کتاب “منهاج السنة” ص 220 نوشته است که: “کبس بیت فاطمه(س)” یعنی: «عوامل خلیفه وقت به زور وارد خانه فاطمه(س) شدند».
ثانیاً: «جوینی» استاد «ذهبی»، در کتاب “فرائد السمطین” آورده است که پیامبر(ص) فرموداند: بعد از من می‎بینم که دخترم “مغمومة مغصوبة مقتولة” خواهد شد.
ثالثاً: «مرحوم کلینی» از امام صادق(ع) روایت کرده است که فرمود: مادرمان فاطمه زهرا(س) شهیده است.
رابعاً: «شهرستانی» در جلد اول کتاب “الملل والنحل” ص 67 از «نظّام» نقل می کند که خلیفه دوم با لگد به شکم حضرت زهرا(س) زد و جنین او را سقط کرد.
خامساً: موضوع بالا را «ابن حجر» در “میزان الاعتدال” و “لسان المیزان” نیز نوشته است.

 نظر دهید »

برگزاری نشست علمی پژوهشی با موضوع "نقد دیدگاه ابن عربی در باب خلود عذاب اخروی با تکیه به آرای علامه طباطبایی"

23 خرداد 1396 توسط نورالزهرا ساری

نشست علمی پژوهشی با موضوع “نقد دیدگاه ابن عربی در باب خلود عذاب اخروی با تکیه به آرای علامه طباطبایی"، با حضور سرکار خانم حيدر نژاد از طلبه هاي مركز تخصصي نورالزهرا(س) ارائه گرديد. ايشان در ابتدا جهت تبيين موضوع مورد نظر بيان داشتند: یکی از مسائلی که در زمره بحث از معاد مورد توجه جدی اندیشمندان اسلامی قرار دارد مساله چگونگی کیفر و جزای الهی است. کیفر پاره ای از گناهان در اسلام خلود و جاودانگی در دوزخ است؛ اما این که در نار خلود مستلزم عذاب دائم است و یا این که خلود با انقطاع عذاب نیز می تواند همراه باشد، مساله ای است که آراء مختلفی درباره آن اظهار شده است. ابن عربی بر خلاف متشرعان و عامه ی اهل دیانت معتقد است که عذاب دوزخیان ابدی نیست و اجل مسمی و مدت معین دارد و پس از سپری شدن این مدت دوزخیان از نعیمی که متفاوت با نعیم بهشتیان است بهره مند می شوند، بدین صورت که طبیعت ناریه پیدا می کنند و دیگر احساس رنج و عذاب نمی کنند. و همچنين معتقد است عذاب از مخلدین در نار منقطع می گردد. اما علامه نظر مخالف دارد و بر این اعتقاد است که عذاب برای آنها دائمی است و فصل و جدایی از عذاب برای آنها نیست. ابن عربی بر طبق تحلیل هایی که از آیات و روایات انجام می دهد انقطاع عذاب مخلدین در دوزخ را نتیجه می گیرد. اما علامه طباطبایی معتقد است با توجه به ظاهر آیات و روایات و همچنین برهان عقلی خلود در نار وتعذیب ابدی برای کافران ومعاندین به صورت همیشگی وجود دارد و از عذاب رهایی پیدا نمی کند.
همچنین علامه طباطبایی معتقد است آن چه ابن عربی برای انقطاع عذاب مخلدین در آتش ثابت می کند دلیل بر انقطاع عذاب نیست بلکه برعکس خلود عذاب مخلدین را نتیجه می دهد.
در ادامه بحث، ايشان بيان داشت: با توجه به ادله های نقلی و عقلی که درباه مخلدین در عذاب وارد شده دو شبهه مطرح میگردد:
1- عدم تماثل، تساوی، توافق جزاء وعمل در صورت خلود در عذاب
2- تناقض رحمت و عدل الهی با عذاب دائم
البته بزرگانی همچون علامه جواب این شبهه را داده اند که شرک و نفاق و کفر برای مشرکان و منافقان و کافران ملکه شده و به منزله فصل وجودی آنها در آمده است و زوال ناپذیر است که سبب خلود در نار برای آنها است.
البته انجام کبائر سبب خلود در عذاب نیست هر چند انجام کبائر سرپیچی از دستور خدا و رسولش می باشد و گناه بزرگی است اما مجازاتش خلود در عذاب نیست.آنچه که سبب خلود در عذاب می شود نا فرمانی از احکام خدا و رسولش و انکار آن درباره حکم قطعی اسلام می باشد که سبب ارتداد و کفر می گردد و این عمل آنها خلود عذاب را برایشان به ارمغان می آورد.
در پايان بيان داشت: با توجه به آنچه که وارد شده عذاب خلود کنندگان در آتش به دو گونه می باشد:
1- عذاب جسمی 2- عذاب روحی و معنوی
مورد دوم از عذاب جسمی سخت تر و دردناک تر است و شدیدترین کیفر روحی و معنوی برای کافران و یارانشان دوری از رحمت و لقای پروردگار و محروم شدن از نگاه محبت آمیز پروردگار می باشد.

 نظر دهید »

نشست علمی با موضوع "دلایل وجوب امامت از منظر متکلمین "

23 خرداد 1396 توسط نورالزهرا ساری
نشست علمی با موضوع "دلایل وجوب امامت از منظر متکلمین "

به مناسبت شهادت حضرت زهرا(سلام الله عليها) نشستي با موضوع شبهات فاطمي با حضور خانم صاحبه سلمانی در مرکز تخصصی نورالزهرا (سلام الله علیها) ساری برگزار گرديد. در اين نشست مهممترين شبهات وهابيون درباره فاطميه و شهادت حضرت زهرا(سلام الله عليها) مورد بحث قرار گرفت. كه عبارت انداز:
شبهه اول: در زمان زندگي زهرا(سلام الله عليها) خانه هاي مدينه اصلاً در نداشت و فقط يك پرده يا حصير در منزل بود! سه پاسخ مهم به اين شبهه داده شد، دليل اول: دليل برگرفته از سوره “نور” است كه خداوند در اين آيه مي فرمايد: شما در بعضی خانه ها ـ مانند خانه عمو، دایی، عمه، خاله و همچنین کسانی که مفتاح و کلید منزل خود را به شما می‎دهند ـ می‌‌توانید بدون اجازه غذا بخورید حال اگر خانه، در و قفل نداشته باشد کلید معنا دارد؟
دليل دوم: در كتاب صحيح مسلم آمده است كه: پیغمبر اکرم(ص) دستور داده بودند که: «شب‎ها درها را ببندید» آیا حصیر و پرده را می‎بندند؟! آیا به پرده می‌‌گویند در؟!
دليل سوم: «بخاری» در جلد اول کتاب «الادب المفرد» صفحه ۲۷۲ نوشته است که روای می‌‌گوید: سوال کردم که درِ خانه عایشه دو لنگه بوده یا یک لنگه؟ و از چه جنسی بود؟ پاسخ می‎گیرد که یک لنگه و از جنس چوب درخت ساج بوده است». حال چطور خانه عایشه در داشته آن هم از نوع درخت ساج؛ ولی خانه حضرت زهرا(س) که دختر پیغمبر و با آن همه اوصاف بوده در نداشته است؟!
شبهه دوم: چرا علی(ع) در منزل را باز نکرد؟
اولاً: «ابن عساکر» در جلد 42 کتاب “تاریخ دمشق” ص 470 آورده است که: پیامبر(ص) در خانه نشسته بود که در زدند و ایشان به ام سلمه گفتند: «یا ام السلمه قومی فافتحی له» یعنی: «ای ام سلمه! برخیز و در را باز کن».
ثانیاً: در جلد 44 همین کتاب صفحه 35 آمده است که: عمر بن خطاب آمد و دق الباب کرد، پیغمبر خانه بود ولی به حضرت خدیجه(س) فرمود: «افتحی یا خدیجة» یعنی: «ای خدیجه در را باز کن».
ثالثاً: در جلد اول کتاب “احتجاج طبرسی” ص 292 آمده است که: روزی پیامبر(ص) در خانه نشسته بودند که امیرالمؤمنین علی(ع) در زدند و پیامبر(ص) به عایشه فرمود که: «افتحی له الباب» یعنی: «در را برای او (علی) باز کن». حال آیا علمای وهابی غیرتمندتر از پیامبرند؟!
رابعاً: طبق آنچه ابن تیمیه در کتاب “منهاج السنة” نوشته است، کسی در منزل را باز نکرد؛ بلکه مهاجمان به زور وارد خانه حضرت(س) شدند.
خامساً: قرآن کریم در آیه 27 سوره نور می‎فرماید: “یا ایها الذین آمنوا لا تدخلوا بیوتا غیر بیوتکم حتی تستانسوا” یعنی بدون اجازه به خانه کسی وارد نشوید". و در جای دیگر می‎فرماید: “یا ایها الذین آمنوا لاتدخلوا بیوت النبی الا ان یؤذن لکم". از سوی دیگر «سیوطی» در جلد 5 کتاب “الدر المنثور” ص 50 نوشته است که: “خانه زهرا خانه نبوت است". بنابراین حضرت زهرا(ع) و مولا علی(ع) بر این باور بودند که مهاجمان حریم خانه نبوت و لااقل حرمت خانه مؤمنان را حفظ می‎کنند نه اینکه بی توجه به دستور خدا و رسول، در خانه اهل‎بیت پیامبر را آتش زده و به زور وارد خانه می‎شوند.
شبهه سوم: چرا حضرت علی (علیه السلام) در آن صحنه هیچ واكنشی از خود نشان نداد ؟
اولاً: امام علی (علیه السلام) در قدم نخست از خود واكنش نشان داد ؛ چنانچه آلوسی مفسر مشهور اهل سنت در این باره می‌نویسد :
عمر با غلاف شمشیر به پهلوی مبارک فاطمه و با تازیانه به بازوی حضرت زد . فاطمه ، صدا زد : « یا ابتاه » علی (ع) ناگهان از جا برخاست وگریبان عمر را گرفت و بر زمین زد و بر بینی و گردنش کوبید. تفسیر آلوسی :٣/١٢٤ .
ثانیاً: برفرض این كه واكنشی نشان نداده است ، به همان دلیلی بوده كه پیامبر اسلام )صلی الله علیه و آله) در مكه مكرمه ، در قبال، شكنجه صحابه و حتی قتل سمیه مادر عمار یاسر واكنش نشان نداد.
ثالثاً: وقتی یاران رسول خدا به خانه عثمان ریختند و متعرض همسر او شده و حتی دست او را با شمشیر قطع كردند ، عثمان هیچ واكنشی از خود نشان نداد .
رابعاً: تسليم وصيت پيامبر اكرم(ص)
خامساً: احتمال شهادت حضرت زهرا(س) هنگام در گيري
شبهه چهارم: افسانه بودن شهادت حضرت فاطمه زهرا(س). وهابيون مي گويند: شهادت حضرت زهرا(س) از سال 1374 شمسی به تقویم ها اضافه شده است و تا قبل از آن این مسأله وجود نداشته است.
اولاً: «ابن تیمیه» رهبر وهابی‎ها ـ یا بهتر است بگوییم خدا و پیغمبر وهابی‎ها(!) ـ در کتاب جلد 4 کتاب “منهاج السنة” ص 220 نوشته است که: “کبس بیت فاطمه(س)” یعنی: «عوامل خلیفه وقت به زور وارد خانه فاطمه(س) شدند».
ثانیاً: «جوینی» استاد «ذهبی»، در کتاب “فرائد السمطین” آورده است که پیامبر(ص) فرموداند: بعد از من می‎بینم که دخترم “مغمومة مغصوبة مقتولة” خواهد شد.
ثالثاً: «مرحوم کلینی» از امام صادق(ع) روایت کرده است که فرمود: مادرمان فاطمه زهرا(س) شهیده است.
رابعاً: «شهرستانی» در جلد اول کتاب “الملل والنحل” ص 67 از «نظّام» نقل می کند که خلیفه دوم با لگد به شکم حضرت زهرا(س) زد و جنین او را سقط کرد.
خامساً: موضوع بالا را «ابن حجر» در “میزان الاعتدال” و “لسان المیزان” نیز نوشته است.

 نظر دهید »

برگزاری دوره نقد فرقه انحرافی احمد بن حسن بصری در مرکز تخصصی نورالزهراء ( سلام الله علیها) ساری

20 خرداد 1396 توسط نورالزهرا ساری
برگزاری دوره نقد فرقه انحرافی احمد بن حسن بصری در مرکز تخصصی نورالزهراء ( سلام الله علیها) ساری

دوره نقد فرقه انحرافی احمد بن حسن بصری با حضور استاد حوزه و دانشگاه حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر شهبازیان در مرکز تخصصی نور الزهراء ( سلام الله علیها) ساری برگزار گردید.
دکتر شهبازیان خاطر نشان کرد: با وجود کم بودن طرفداران فرقه احمد بن حسن، روحانی بودن مبلغین این فرقه یکی از دلیل های مهم بودن این فرقه می باشد که با وجود چنین مسئله ایی نمی توان آن را نادید گرفت.
وی مقابله با شخصیت هایی چون احمد بن حسن را ضروری دانست و افزود: جریان های انحرافی شامل چندگروه مختلف می باشد.
وی در ادامه تصریح کرد: فرقه های انحرافی با ادعای امامت، نواب خاص، ارتباط باامام زمان و زمینه ساز ظهور بودن در اجتماع حاضر می شوند.
استاد حوزه ودانشگاه جعل آیات، جعل روایات، خواب سازی و استخاره را از جمله روش های اثات مدعای خویش بر می شمارند.
وی بعد از اینکه مقابله با این گروه ها را ضروری دانست اظهار داشت: مراجعه به منابع اصلی، بررسی با دقت روایات، بحث از مصادیق به جای کلیات وآگاهی صحیح به مردم دادند از جملخ راهکار های مقابله با این گره ه دانست.

 نظر دهید »
خرداد 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

مرکز تخصصی نور الزهرا ساری

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • آموزشی
  • فرهنگی
  • مناسبتها
  • پژوهشی
    • اردوی علمی
    • بروشور و جزوه
    • مقالات
    • نشریه اندیشه کلامی
    • نشست علمی پژوهشی
    • همایش
    • کارگاه
    • کرسی آزاداندیشی

Random photo

برنامه های هفته کتاب  مرکز تخصصی نورالزهراء(سلام الله علیها) ساری

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس